Het is nog niet zo lang geleden dat bedrijven die in gezonde voedingsproducten
wilden stappen, voor gek werden verklaard.

Zo stapte Numico ooit met de overname van Rexall Sundown in vitaminen
en kreeg het lid op de neus. Jarenlang was ‘vitaminen’ een vies woord onder
beleggers.

Hoe anders is het bij DSM, dat nu de vruchten plukt van het leveren van
bestanddelen voor slimme, gezonde voedingsproducten aan bedrijven –
waaronder vitaminen.

DSM meldde dat het bedrijfsonderdeel Nutrition in het tweede kwartaal
een winstsprong van 49 procent maakte, vergeleken met dezelfde periode vorig
jaar.

Daarmee is Nutrition, toeleverancier van gespecialiseerde voedingsstoffen aan
derden, dé winstmaker van DSM. Voorlopig zal er geen einde komen aan de
groei in deze divisie.

Vrijwel alle bedrijven die iets doen met slimme of gezonde
voedingsproducten, merken een gestage groei van de afzet. De afzet steeg bij
DSM met 21 procent, van 570 miljoen euro vorig jaar naar 689 miljoen nu.

Danone, dat onlangs Numico overnam met het oog op Numico's gezonde babyvoeding
en klinische voeding, noteerde juist in die twee segmenten een grote groei.

En daarvan namen de opkomende markten, zoals China en India, een steeds
groter deel voor hun rekening. Net als Danone, ziet DSM vooral in de
opkomende markten ruimte voor meer volumegroei. Ook kan DSM tegelijkertijd
de prijzen verhogen.

Dat is minder vreemd dan het klinkt. In China groeit de middenklasse navenant.
Ieder jaar trekken miljoenen Chinezen van het platteland naar de steden.
Veel van de vorige verhuizers zijn dan al doorgestoten naar de lagere
middenklasse, die zich meer gezonde (en dus duurdere) voeding kan
veroorloven.

Een ware groeimarkt, dus. In India is het niet veel anders.

Bedrijfsanalisten zien het daarom zonnig in voor DSM. SNS Securities is
ervan overtuigd dat het bedrijf "uitstekend gepositioneerd is om de
groei (in Nutrition) voort te zetten".

Analisten van Theodoor Gilissen verwachten zelfs dat het bij DSM nog beter kan
dan het bedrijf in zijn verwachtingen voor de rest van het jaar aangaf.

DSM verhoogde de winstprognose voor heel 2008 naar 970 miljoen euro,
100 miljoen meer dan eerder. Want ook de kunstmestdivisie van DSM vertoonde
sterke groei, constateerde Theodoor Gilissen. Voorlopig komt er, door de
voedselschaarste, geen einde aan de groei voor kunstmest.

"Wij verwachten op basis van de sterke resultaten van het tweede kwartaal
dat DSM in de komende kwartalen verdere verbeteringen kan laten zien, in
termen van winstgevendheid en omzet."

Maar heeft DSM dan geen last van de lagere economische groei, die in
diverse sectoren al merkbaar leidt tot minder om- en afzet? Ja, maar DSM was
zo slim om niet op één, twee of zelfs drie paarden te wedden, maar op vijf.

In Pharma en Performance Materials merkt DSM de economische achteruitgang, en
de hogere grondstoffenkosten die ieder bedrijf parten spelen. Hoewel de twee
divisies meer afzetten, zakte bij beide de operationele winst als gevolg van
de kosten.

Het aardige voor DSM is dat juist deze divisies het ook weer als eerste zullen
merken zodra de economie aantrekt.

DSM is de markt steeds weer vóór. Als de economie aantrekt, stijgen de
kosten nog meer (omdat de vraag toeneemt) en kan DSM verder gaan met de
prijzen verhogen.

Maar als morgen de grondstoffenprijzen dalen, het ultieme gevolg van een
inzakkende economie, heeft DSM genoeg bandbreedte gecreëerd om de prijzen
stapje voor stapje te verlagen. En dus competitief te blijven.

Zo lukt het DSM aardig om van meerdere walletjes te eten. En dat is knap.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl